Tätä suurikokoista ja melko muhkeaa (184 nelivärisivua) teosta on hankala esitellä, koska se sisältää niin paljon erilaista. Punaisena lankanaan kirja tarjoaa yhden näkemyksen Satakunnan esi- ja nykyhistoriaan.
Kyseessä onkin Satakunnan Museon pysyvän näyttelyn “Vesien sylistä Satakunnaksi” luettelo. Museossa voi verrata omia havaintojaan kirjaan valittuun aineistoon; näyttelyt tosin uudistuvat ja niin kirja alkaa elää omaa elämäänsä.
Tekstiä on tarjolla luonnollisesti ja hyvä kyllä enemmän kuin vitriineissä. Näin mahdollisuus saada tietoa asioista on huomattavasti parempi kuin 30-60 minuutin museokierroksella. Itse asiassa tietoa on niin paljon, että tätä teosta uskaltaa kyllä suositella lahjakirjaksikin kenelle tahansa – vaikka Ruotsin kuninkaalle tai Venäjän presidentille!
Kaikki on ammattimaisesti tehty, myös esineiden valokuvaus. Vanhojakin kuvia on käytetty mutta ei liiaksi, sillä esineet puhuvat paljon ihan omana itsenään. Esimerkiksi työkaluja kirjasta löytää monen moisia. Näin tulee myös Satakunnan elinkeinojen historia lähemmäksi, vaikka se ei ole teoksen pääteema.
Valokuvia ei ole retusoitu pelkästään Stalinin Neuvostoliitossa tai Maon Kiinassa, vaan ihan täällä Juhana Herttuan perustamassa Porissa. Sen vuoksi olisi ollut hauska nähdä kirjassa vierekkäin museon näyttelyssä oleva kuva 152-kiloisesta sammesta ja se alkuperäinen versio kuvasta, mikä kirjassa onkin. Näyttelyn kuvasta on nimittäin varsin surkealla pensselillä yritetty häivyttää pois kalastusporukkaan kuulunut henkilö – eihän kalan ostaneelle kauppiaalle sopinut, että joku muukin poseeraa saaliin vieressä. Satakunnan Museo ei siis ole retusointiin syyllinen. Kyse on vuonna 1914 Ulvilan Sunniemessä nostetusta jättikalasta.
Sen verran paljon tavaraa teoksessa on, että väkisin tulee ajatelleeksi mitä jää näkemättä. Museon kokoelmista voisi julkaista vielä muutaman muunkin tämäntapaisen kirjan.
Painovuotta ei teoksessa ole, mutta se on 2006.
Vesien sylistä Satakunnaksi. Sarka 8, Satakunnan Museon vuosikirja 2003-2005.
Julkaistu ensimmäisen kerran Satakunnan Työssä 2006.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti